**Scroll down for english**
Με την καθηλωτική ιστορία αγάπης Η ψυχή και το σώμα της Ίλντικο Ενιέντι, που κέρδισε τη Χρυσή Άρκτο του φετινού Φεστιβάλ Βερολίνου ανοίγει αυλαία την Πέμπτη 2 Νοεμβρίου 2017 στο Ολύμπιον, το 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Μαζί, θα παρασυρθούμε από το ονειρικό, σουρεαλιστικό, εκρηκτικό σινεμά της πολυβραβευμένης Ουγγαρέζας Ίλντικο Ενιέντι μέσα από ένα αφιέρωμα το οποίο θα παρουσιάσει η ίδια στο κοινό της Θεσσαλονίκης.
Στα φετινά μας αφιερώματα, αποθεώνουμε ακόμη μια τολμηρή γυναίκα δημιουργό: Την Άιντα Λουπίνο την αγαπημένη σκηνοθέτιδα του Μάρτιν Σκορσέζε, που τόλμησε πρώτη να σπάσει τα ταμπού στο ανδροκρατούμενο Χόλιγουντ της δεκαετίας του ’50.
Αφιέρωμα Ίλντικο Ενιέντι
«Ίσως αυτή είναι η πιο υπέροχη ανθρώπινη εμπειρία: το να νιώθεις ότι σε καταλαβαίνουν οι άλλοι. Ότι είσαι μέρος της ανθρωπότητας, ότι δεν είσαι μόνος».
Ίλντικο Ενιέντι
Όνειρα, μύθοι και θρύλοι συναντούν το σήμερα σε ιστορίες αναπάντεχες, συχνά σουρεαλιστικές και ταυτόχρονα καθημερινές. Με αυτά τα υλικά, η Ενιέντι, χτίζει έναν κόσμο ευαίσθητο κι αινιγματικό που συνεπαίρνει το θεατή και τον ακολουθεί για καιρό. Είναι από τις πιο δυνατές γυναικείες φωνές του σύγχρονου ευρωπαϊκού σινεμά, διαγράφοντας μια συναρπαστική πορεία από την avant-garde καλλιτεχνική σκηνή του ’70, στα κορυφαία φεστιβάλ του κόσμου.
Ας ανακαλύψουμε τις πιο χαρακτηριστικές ταινίες της:
• Γεννιέται ο έρωτας σε ένα σφαγείο; Ναι, στο παράδοξο, ρομαντικό Η ψυχή και το σώμα / On Body and Soul (2017), την ταινία έναρξης του φετινού φεστιβάλ. Ζωώδες και ανθρώπινο, ομορφιά και γκροτέσκ δημιουργούν ένα ατμοσφαιρικό παραμύθι με ελάφια και δυο μοναχικές ψυχές που συναντιούνται κάθε βράδυ κυριολεκτικά στα όνειρά τους. Μια απρόβλεπτη ερωτική ιστορία που αιχμαλωτίζει τις αισθήσεις, μια κινηματογραφική εμπειρία που συνεχίζεται ακόμη κι όταν έχουν πέσει οι τίτλοι τέλους. Η ταινία θα βγει στις αίθουσες μετά το 58ο ΦΚΘ από τη Strada Films.
• Ένας σύγχρονος μάγος που φλερτάρει με το θάνατο, αποδέχεται την πρόκληση να κοιμηθεί τρεις μέρες κάτω από τη γη και έπειτα να αναδυθεί ξανά στην επιφάνεια. Εμπνευσμένη από τον Σίμωνα τον Μάγο –μια αινιγματική προσωπικότητα που έζησε τα πρώτα μεταχριστιανικά χρόνια και ενέπνευσε την τέχνη και τη λαϊκή κουλτούρα – η Ενιέντι αποτυπώνει στο Simon the Magician (1999) μια ιστορία γεμάτη μυστήριο, που κέρδισε τη Χρυσή Λεοπάρδαλη το 1999 στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο.
• Με την υπογραφή του Ντέιβιντ Μπόουι στην εκτέλεση παραγωγής, το Magic Hunter (1994) ζωντανεύει έναν φολκλόρ θρύλο. Ένας αστυνομικός παίρνει επτά μαγικές σφαίρες από τον διάβολο. Μόνο που σε μια τέτοια σκοτεινή συμφωνία το τίμημα είναι μεγάλο: Η τελευταία σφαίρα θα καρφωθεί σε αυτόν θα που θα επιλέξει ο ίδιος ο διάβολος.
• Δυο δίδυμες αδελφές, η μια πόρνη πολυτελείας και η άλλη επαναστάτρια, ξανασυναντιούνται ύστερα από πολλά χρόνια. Αιτία, ένας άντρας που θα τις ερωτευθεί. Το ασπρόμαυρο ντεμπούτο της Ενιέντι, My Twentieth Century (1989) το οποίο μας ταξιδεύει στις αρχές του 20ου αιώνα, κέρδισε βραβείο Camera d’ Or στο Φεστιβάλ Καννών.
Σύντομα θα ανακοινωθεί η πλήρης λίστα ταινιών του αφιερώματος.
Αφιέρωμα Άιντα Λουπίνο
«Λένε ότι είμαι τρελή. Κυκλοθυμική, ασταθής και δυσάρεστη. Ε, λοιπόν, ας τους να λένε. Το αντέχω. Μόνο ένας άνθρωπος μπορεί να με πληγώσει: Το όνομά του είναι Άιντα Λουπίνο».
Άιντα Λουπίνο (1918-1995)
Ο Μάρτιν Σκορσέζε έχει εκφράσει την αγάπη του για την Λουπίνο: «Οι ταινίες της είναι υπέροχα έργα δωματίου, με θέματα προκλητικά, κι ένα καθαρό στυλ, σχεδόν σαν ντοκιμαντέρ, ένα μοναδικό επίτευγμα στο αμερικανικό σινεμά».
Η Άιντα Λουπίνο ή αλλιώς «μητέρα», όπως επιθυμούσε να την αποκαλούν στα ανδροκρατούμενα πλατό του ‘50, ήταν μια γυναίκα ατρόμητη. Υπέγραψε ανεξάρτητες ταινίες για θέματα ταμπού, όπως ο βιασμός, η διγαμία και το ακραίο έγκλημα, που την έφερναν συχνά σε αντιπαράθεση με τους περιορισμούς του κώδικα Χέιζ.
Γεννήθηκε το 1918 στο Λονδίνο κι έκανε το ντεμπούτο της ως ηθοποιός σε εφηβική ηλικία. Όταν μετακόμισε στο Χόλιγουντ είχε ήδη την ταμπέλα της «Αγγλίδας Τζιν Χάρλοου». Υπέγραψε συμβόλαια με μεγάλα στούντιο για ρόλους ενζενί και φαμ φατάλ, όμως η Λουπίνο ήταν προορισμένη να κάνει τη διαφορά. Ίδρυσε μαζί με τον τότε σύζυγό της Κόλιερ Γιανγκ την εταιρεία παραγωγής The Filmakers και σκηνοθέτησε έξι ταινίες, σε μια εποχή που οι γυναίκες είχαν ρόλο μόνο μπροστά από την κάμερα.
Το σινεμά της αλλάζει τους όρους του κοινωνικού μελοδράματος και φλερτάρει με τη σκοτεινή πλευρά του ανθρώπου. Στο 58ο ΦΚΘ θα προβληθούν 3 ταινίες της:
• Στο ευαίσθητο και προσωπικό δράμα Never Fear (1949) αφηγείται την ιστορία μιας νεαρής χορεύτριας που παλεύει να αναρρώσει από πολιομυελίτιδα, όπως έκανε και η ίδια στο παρελθόν.
• Το εξαιρετικής έντασης The Hitchhiker (1953), που θεωρείται από τα πρώτα φιλμ νουάρ σκηνοθετημένα από γυναίκα, είναι βασισμένο σε αληθινή ιστορία κι ακολουθεί τα χνάρια ενός κατά συρροή δολοφόνου που περιπλανιέται στην έρημο της Καλιφόρνια έχοντας ως ομήρους δύο άνδρες.
• Με το The Bigamist (1953), η Λουπίνο προσεγγίζει ψύχραιμα ένα αμφιλεγόμενο κοινωνικό θέμα, τη διγαμία, και υποδύεται έναν από τους τρεις πρωταγωνιστικούς ρόλους.
«Μέσα μου έχω ένα μικρό μαύρο διάβολο. Μερικές φορές πρέπει να τον πολεμώ», έλεγε η ίδια. Πάλεψε με το αλκοόλ, την κατάθλιψη και τον καρκίνο. Οι τίτλοι τέλους της συναρπαστικής ζωής της έπεσαν το 1995 στο Λος Άντζελες.
ENGLISH VERSION
OPENING FILM
TRIBUTES ILDIKÓ ENYEDI / IDA LUPINO
The 58th Thessaloniki International Film Festival kicks off on Thursday November 2, 2017 at the Olympion theatre in Thessaloniki, with Ildikó Enyedi’s latest work On Body and Soul that marked her return to filmmaking after 18 years and won the Golden Bear in this year’s Berlin IFF.
The tributes of the 58th TIFF highlight the work of two bold women filmmakers of the present and the past. The festival presents a tribute to the Hungarian director and writer Ildikó Enyedi, one of the most original female voices of contemporary European cinema, who will attend the event to present her captivating films to the audience. In addition, the festival honours the pioneer English-born actress, director, writer and producer Ida Lupino (1918-1995), the first woman who made films about taboo issues in the male-dominated Hollywood of the ‘50s.
Ildikó Enyedi Tribute
“We wanted to present you a very simple film like a glass of water. It was risky, all of my team believed in it, but we couldn’t know if the audience would join us because this film is only approachable with a generous heart”.
Ildiko Enyedi about On Body and Soul
Ildikó Enyedi’s body of work is not only accessible, but also made with great generosity. In her films, fairytales, magic and legends mingle with today’s reality in unexpected, often surreal and at the same time everyday stories, thus making her enigmatic and poetic cinematic world absolutely engaging. Enyedi has had a fascinating journey from the avant-garde art scene of the ’70s to top festivals around the world, showcasing a truly distinct filmmaking style. She studied film in Budapest, became a member of the Hungarian art group Indigo and the Balázs Béla Studio and started her career as a concept and media artist before directing feature and short films that have won more than 40 international awards.
Here is a selection of Enyedi’s films that will be screened in the 58th TIFF (the full list of films will be announced soon):
58th TIFF OPENING FILM:
Set in an abattoir, On Body and Soul (2017) is a compelling romantic tale about two lonely souls who literally meet each other in their dreams. Humans and animals, as well as the beauty and the grotesque set the film’s tone and atmosphere, demonstrating that love lies even in the strangest places.
Inspired by the figure of Simon the Magician, Enyedi’s film of the same title (1999, Golden Leopard – Locarno FF) takes place in Paris and centers on a mysterious man: a modern magician who flirts with death, accepting the challenge to sleep under the earth for three days and emerge again.
A policeman obtains seven magic bullets from the Devil and pays the price of this evil pact, in Enyedi’s Magic Hunter (1994), an allegoric film based on a folk legend that comes to life in modern Hungary. David Bowie serves as the film’s executive producer.
Enyedi’s black and white debut film My Twentieth Century (1989, Camera d’ Or – Cannes FF), takes a nostalgic look at the 20th century introducing us to twin sisters Dora and Lili. After being separated in an early age, the former becomes a high class escort and the latter a revolutionary. They will meet again in their twenties, when a man falls in love with them.
Ida Lupino Tribute
“I’m mad, they say. I am temperamental and dizzy and disagreeable. Well, let them talk. I can take it. Only one person can hurt me. Her name is Ida Lupino”.
Ida Lupino (1918-1995)
Ida Lupino’s fearless spirit and unconventional filmmaking are undeniably remembered and appreciated; the pioneer artist made the kind of films only few would in Hollywood in the 1950s, a time when women were limited to stand in front of the camera.
Also known as “mother” -as she wished to be addressed to on set among her male-dominated crew-, Lupino was the second female director to become a member of the Directors Guild of America (DGA), after Dorothy Arzner. Lupino was born in 1918 in London and made her acting debut in her teens, moving on to the Hollywood film scene as the “British Jean Harlow”. She signed contracts with the biggest movie studios as an actress; however she was destined to make a difference behind the camera, working in a huge film industry controlled by men. In 1949, together with her then husband Collier Young, she founded the independent production company The Filmakers and directed six low-budget films about highly controversial social topics such as rape, bigamy and illegitimacy, opposing the Hays Code.
Martin Scorsese praised Lupino’s work saying “Her films are remarkable chamber pieces that deal with challenging subjects in a clear, almost documentary fashion, and are a singular achievement in American cinema”.
Lupino’s films changed the norms of social melodrama and explored the dark aspects of human behavior through a subversive, feminine perspective. Three of them will be screened in the 58th TIFF:
The sensitive and personal drama Never Fear (1949) chronicles the story of a young dancer who struggles to recover from polio, as Lupino once did in the past.
Based on true events, The Hitchhiker (1953) is among the first films noir directed by a woman; a tense and suspenseful story that follows a serial killer who wanders in the California desert with two male hostages.
The Bigamist (1953) masterfully tackles bigamy, sharing the story of a man who is married to two women, one of them played by Lupino herself.
“There is a little black devil inside me. Sometimes I must fight that devil. It’s a terrible fight. Someday I’m going to lose”, Lupino used to say about her inner demons. Her exciting life ended in 1995 in Los Angeles.