Η ταινία “Όνειρα Γλυκά / Fai Be Sogni” του Marco Bellocchio που άνοιξε το δεκαπενθήμερο σκηνοθετών στο Φεστιβάλ των Καννών, διαδραματίζεται στο Τορίνο του 1969. Την ειδυλλιακή παιδική ηλικία του Μάσιμο μετέτρεψε σε συντρίμμια ο ξαφνικός χαμός της μητέρας του. Σήμερα, ετοιμάζεται να πουλήσει το διαμέρισμα των γονιών του, αλλά τον στοιχειώνει το παρελθόν του. Η Ελίζα, μια συμπονετική γιατρός, μπορεί να τον βοηθήσει να ανοιχτεί και να αντιμετωπίσει τις παιδικές του πληγές…
Ο σκηνοθέτης, Μάρκο Μπελόκιο
Από τη δεκαετία του ’80 κι έπειτα, οι ταινίες του Μπελόκιο εστιάζουν συχνά στο συμβιβασμό με το προσωπικό και πολιτικό παρελθόν. Αμφισβήτησε ιδεολογίες και ηθικά ζητήματα και πάλεψε να είναι ξεκάθαρα τα κίνητρα των χαρακτήρων του. Αποτύπωσε τη σύγκρουση Εκκλησίας και Ριζοσπαστικής Αριστεράς, χωρίς να τάσσεται με κανέναν. Οι ταινίες του αποτελούν πλούσια, συναρπαστική κι ανθρώπινη έρευνα της Ιταλικής κουλτούρας, μοντέρνας ή ιστορικής.
Ο Μπελόκιο γεννήθηκε στη Πιασέντζα της Ιταλίας το 1939. Το 1959 διέκοψε τις σπουδές του στη φιλοσοφία για να γραφτεί στο Πειραματικό Κέντρο Κινηματογράφου της Ρώμης. Έκανε πολλές μικρού μήκους ταινίες στις αρχές της δεκαετίας του ‘60 και σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών Slade του Λονδίνου. Ο Μπελόκιο τιμήθηκε με Χρυσό Λέοντα για τη συνολική προσφορά του στο Φεστιβάλ της Βενετίας το 2011.
Από την εφηβική επανάσταση, μέχρι τους θρησκευτικούς θεσμούς και τις πολιτικές ανατροπές, οι ταινίες του Μάρκο Μπελόκιο έχουν εξερευνήσει σε βάθος τις κοινωνικές και πολιτικές αντιπαραθέσεις της χώρας του.
Η 50χρονη καριέρα του έχει συνδεθεί στενά με την πολυπλοκότητα της Ιταλικής ιστορίας. Οι ταινίες του είναι γνωστές για την επίθεση στα σύμβολα του Ιταλικού κομφορμισμού. Το κινηματογραφικό του ντεμπούτο “Fists in the pocket” το 1965, για έναν έφηβο με υπαρξιακά προβλήματα, συχνά αναφέρεται ως οιωνός της εξέγερσης της νεολαίας που θα ταρακουνούσε τα θεμέλια της Ιταλικής κοινωνίας.
Τη δεκαετία του ’70, το σινεμά του Μπελόκιο εξερεύνησε τις πολιτικές αναταραχές της περιόδου. Αποκήρυξε τη θρησκεία με το “In the name of the father το 1971″ και το στρατό με το ‘Victory March” το 1976. Στις αίθουσες του Φεστιβάλ, μπορείτε ακόμη να απολάυσετε το “Αίμα από το Αίμα μου / Sangue del mio Sangue” του Μάρκο Μπελόκιο, για την οποία μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα εδώ.
Σχόλιο σκηνοθέτη:
“Η ταινία «Όνειρα γλυκά» προέκυψε από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Μάσσιμο Γκραμελλίνι, μία από τις μεγαλύτερες λογοτεχνικές επιτυχίες στην Ιταλία πρόσφατα. Δεν ήθελα όμως να μεταφέρω την ιστορία στη μεγάλη οθόνη επειδή απλά ήταν best- seller. Ήταν η θεματολογία του, οι καταστάσεις που περιέγραφε… Ο θάνατος μιας μητέρας. Η απώλεια της μάνας σε παιδική ηλικία. Ο πόνος του 9χρονου Μάσιμο που έχασε τη μητέρα του – η αγάπη μοιάζει ακόμη πιο ισχυρή γιατί τα συναισθήματα ενός παιδιού είναι απόλυτα κι αποκλειστικά.
Ο νεαρός Μάσιμο επαναστατεί ενάντια σ’ αυτή την άδικη τραγωδία και με τον καιρό προσαρμόζεται για να επιβιώσει αυτής της ακατανόητης απώλειας. Έχει γίνει σκοτεινός, απαισιόδοξος, ανίκανος να αγαπήσει και κενός καθόλη τη διάρκεια της εφηβικής κι ενήλικης ζωής του. Οι εφήμερες σχέσεις δεν αφηνουν την πανοπλία του να καταρρεύσει.
Ο Μάσιμο, ενήλικος πια και αναγνωρισμένος δημοσιογράφος, «ξυπνά» μια μέρα και βρίσκεται αντιμέτωπος με τις ρίζες του πόνου του. Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για “θεραπεία» αλλά προτιμώ να αναφερθώ σε αλλαγή.
Η ιστορία με επηρρέασε βαθιά γιατί αναγνώρισα πολλά θέματα από τις ταινίες μου. Οικογένεια, μητέρες, πατέρες, το σπίτι σε περίοδο 30 ετών, σε περίοδο ραγδαίων εξελίξεων στην Ιταλία. Οι αλλαγές είναι κυριολεκτικά ορατές από το παράθυρο του σπιτιού του- Ρώμη, Σαράγεβο, Τορίνο- μέσα από τα μάτια ενός δημοσιογράφου. Ο Μάσιμο είναι χρονικογράφος της πραγματικότητας, ένας αποστασιοποιημένος μάρτυρας. Ίσως λαχταρά να συμμετέχει περισσότερο στα παγκόσμια γεγονότα…”
Μάρκο Μπελόκιο
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ