Της Αγγελικής Στελλάκη
Για πρώτη φορά στην ιστορία του, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης παρουσιάζει τρία διαγωνιστικά τμήματα: το Διεθνές Διαγωνιστικό, το Γνωρίστε τους γείτονες και το >>Film Forward. Σε κάθε φεστιβάλ, λίγο πριν τη λήξη αρχίζουν τα κινηματογραφικά πονταρίσματα. Αναρωτιέσαι αν έχεις δει την ταινία που θα κερδίσει το μεγάλο βραβείο. Αναρωτιέσαι περισσότερο, όμως, αν έχεις προλάβει να δεις την ταινία που θα γίνει κομμάτι των καλύτερων σου αναμνήσεων. Ό,τι κι αν επιλέξουμε να δούμε, ποντάρουμε στα σίγουρα.
Οι 14 ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού –ανάμεσά τους και τρεις ελληνικές– διεκδικούν τρία μεγάλα βραβεία: τον Χρυσό Αλέξανδρο «Θόδωρος Αγγελόπουλος» που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 10.000 ευρώ, το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος που προσφέρει χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ και το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής για την Καλύτερη Σκηνοθεσία – Χάλκινος Αλέξανδρος που χαρίζει στον νικητή χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ.
ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ
Ταραγμένες οικογενειακές σχέσεις, παθιασμένοι έρωτες, μεταφυσικά στοιχεία, τα φαντάσματα του παρελθόντος πρωταγωνιστούν στις ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού. Μια περίπλοκη σεξουαλική σχέση βρίσκεται στο επίκεντρο της ταινίας του Χάρι Γούτλιφ Στ’ αλήθεια, ενώ στους Προσκυνητές του Λαουρίνας Μπαρέισα δύο πρώην εραστές καλούνται να αντιμετωπίσουν τα φαντάσματα του παρελθόντος. Μία πισίνα σ’ έναν τόπο που βρίσκεται αντιμέτωπος με τη λειψυδρία θα αποκαλύψει την κρίση στη σχέση ενός ζεύγους στη Σιωπηρή γη της Άγκα Βοσίνσκα, ενώ η Λίζα και ο Γκεόργκι αναζητούν ο ένας τον άλλο (και τον έρωτα) σε μια μικρή πόλη της Γεωργίας στο What Do We See When We Look At The Sky? του Αλεξάντρ Κομπέριτζε. Αντιμέτωπος με δύσκολες οικογενειακές σχέσεις βρίσκεται ο ήρωας της ταινίας Moneyboys του Σι Μπι Γι, ενώ η ενηλικίωση βρίσκεται στον πυρήνα της ταινίας Softie του Σαμουέλ Τεΐς. Το μεταφυσικό στοιχείο συνδέεται με τη σεξουαλικότητα στην ταινία Κλάρα Σόλα της Νάταλι Άλβαρες Μεσέν. Στο Κουτί του Λορένσο Βίγας, ένας έφηβος συναντά έναν άνδρα που μοιάζει με τον νεκρό πατέρα του, ενώ στη Φλέβα Χρυσού του Ματέο Τορτόνε εργάτες εξαφανίζονται μυστηριωδώς, με τους ντόπιους να θεωρούν ότι ο θεός του χρυσού απαιτεί θυσίες. Η σχέση με τον τόπο εξερευνάται και στο Λευκό κτίριο του Καβίτς Νεάνγκ, στο οποίο ένας νεαρός άντρας έρχεται αντιμέτωπος με την προοπτική της κατεδάφισης του σπιτιού του όπου ζούσε για χρόνια στην Πνομ Πενχ. Στη Σκουριά του Χουάν Σεμπαστιάν Μέσα, ένας άνδρας που ζει σε μια φυτεία καφέ θα συναντήσει παλιούς φίλους και γνωστούς σε μια τοπική γιορτή.
Δώδεκα ταινίες από την ευρύτερη γειτονιά μας φιλοξενεί το τμήμα Meet the Neighbors. Οι ταινίες διεκδικούν τον Χρυσό Αλέξανδρο «Meet the Neighbors», που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 8.000 ευρώ, καθώς και το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής – Αργυρό Αλέξανδρο «Meet the Neighbors», που προσφέρει χρηματικό έπαθλο 4.000 ευρώ.
MEET THE NEIGHBOURS
Αντλώντας έμπνευση από τον μύθο του Μινώταυρου η ταινία Bebia, à mon seul désir, σε σκηνοθεσία της Τζουτζά Ντομπρασκούς, η κεντρική ηρωίδα προσπαθεί να ενώσει με έναν μίτο τον τόπο θανάτου της γιαγιάς της με τη σορό της. Ένας τοπικός μύθος πρωταγωνιστεί και στην Ιστορία του Βασιλιά Κάβουρα των Αλέσιο Ρίτζο ντε Ρίγκι και Ματέο Τζόπις, όπου ηλικιωμένοι κυνηγοί αναπολούν την ιστορία του Λουτσιάνο, ενός τοπικού θρύλου που ζούσε ως περιπλανώμενος μεθύστακας σε ένα χωριό της Ιταλίας. Στην Ιταλία εκτυλίσσεται και το Μικρό Σώμα της Λάουρα Σάμανι, το οδοιπορικό μίας γυναίκας που ελπίζει να δώσει ζωή στο γεννημένο νεκρό μωρό της. Στο Κόστα Μπράβα, Λίβανος σε σκηνοθεσία της Μουνία Ακλ μια φιλελεύθερη οικογένεια βρίσκεται αποκλεισμένη σε ένα σπίτι στο βουνό, την ώρα που ο σκουπιδότοπος γύρω τους εξαπλώνεται. Στο Σουάντ, σε σκηνοθεσία Αϊτέν Αμίν, μια νεαρή γυναίκα βρίσκεται εγκλωβισμένη ανάμεσα στην πραγματικότητα και τον ψηφιακό κόσμο. Στο Διαγράφοντας τον Φρανκ του Γκάμπορ Φαμπρίσιους, ο τραγουδιστής ενός παράνομου πανκ συγκροτήματος υψώνει τη φωνή του απέναντι στο απολυταρχικό καθεστώς, την ώρα που οι αρχές επιδιώκουν να τον φιμώσουν. Στην ταινία Ο θάνατος ενός παρθένου και η αμαρτία τού να μη ζεις του Τζορτζ Πίτερ Μπαρμπαρί, η επίσκεψη ενός νεαρού σε οίκο ανοχής θα μετατραπεί σε ταξίδι ενδοσκόπησης. Στο Η Βέρα ονειρεύεται τη θάλασσα της Καλτρίνα Κρασνίτσι, μια γυναίκα καλείται να αντιμετωπίσει την αυτοκτονία του συζύγου της και την εμφάνιση συγγενών που υποστηρίζουν ότι το σπίτι της τους ανήκει. Τέλος, στο Feathers του Ομάρ Ελ Ζοχαΐρι ο πάτερ φαμίλιας μετατρέπεται σε… κοτόπουλο και η μητέρα καλείται να αναλάβει τα ηνία της οικογένειας.
Στο τμήμα >>Film Forward, που για πρώτη φορά αποκτά διαγωνιστικό χαρακτήρα, συμμετέχουν έντεκα ταινίες που επαναπροσδιορίζουν τα όρια του σινεμά, διεκδικώντας παράλληλα τον Χρυσό Αλέξανδρο >>Film Forward, ο οποίος συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 8.000 ευρώ, καθώς και το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής – Αργυρό Αλέξανδρο >>Film Forward, που προσφέρει χρηματικό έπαθλο 4.000 ευρώ. Η σχέση μας με τον ψηφιακό κόσμο απασχολεί τον Μαξάνς Σταματιάδη στην ταινία Η μέρα σήμερα, όπου μια 88χρονη εθισμένη στην τεχνολογία ανακαλύπτει μια εφαρμογή που υπόσχεται να επαναφέρει στη ζωή τα αγαπημένα της πρόσωπα. Το Πηγαίνουμε όλοι στην Παγκόσμια Έκθεση της Τζέιν Σόνμπρουν εξερευνά τον κόσμο των online παιχνιδιών ρόλων. Το Άλεφ της Ίβα Ραντιβόγεβιτς εξερευνά έναν τόπο όπου συναντιούνται η γλώσσα, η γεωγραφία και η εμπειρία μέσα από τα όνειρα, τις ιστορίες, τις ανησυχίες, τις σκέψεις, τις βιωμένες και επινοημένες εμπειρίες των πρωταγωνιστών της ταινίας. Η ταινία Ανώτερη της Έριν Βασιλόπουλος είναι ένα υπαρξιακό θρίλερ για την αδελφική αγάπη, ενώ δυνατά φώτα, έντονος ήχος και γρήγοροι αγώνες ταχύτητας συνθέτουν τον κόσμο των εφήβων της ταινίας Ατλαντίδα του Γιούρι Ανκαράνι. Κινούμενη μεταξύ ρεαλισμού και φαντασίας, η σκηνοθέτις Αϊνόα Ροντρίγκεθ περιγράφει τη ζωή τριών γυναικών μιας επαρχιακής πόλης στην Πανίσχυρη Λάμψη. Μία γυναίκα βρίσκεται και στο επίκεντρο της ταινίας Γκριτ της Ίτονγιε Σόιμερ Γκούτορμσεν, με τη δημιουργό να παρακολουθεί τον αγώνα ενός ισχυρού γυναικείου χαρακτήρα. Η σχέση του σώματος με τον τόπο αποκρυσταλλώνεται στην ιστορία ενός άνδρα που διακινεί ναρκωτικά στη Μόσχα, στις Παρακάμψεις της Εκατερίνα Σελενκίνα.