Μετά την επίσημη πρεμιέρα της νέας ταινίας του Παντελή Βούλγαρη “Το τελευταίο σημείωμα”, που γοήτευσε και συγκίνησε το κοινό τη Δευτέρα 16/10 στο κατάμεστο Ολύμπιον, η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, μέσα από το αφιέρωμα «Άνθρωπος και Ιστορία στο έργο του Παντελή Βούλγαρη» μας προσκαλεί αυτή την εβδομάδα να ανακαλύψουμε ξανά τρεις εξαιρετικές ταινίες του αγαπημένου Έλληνα σκηνοθέτη.
Το αφιέρωμα θα πραγματοποιηθεί από την Κυριακή 22 Οκτωβρίου ως την Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2017, στο σινεφίλ στέκι της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης, την αίθουσα Σταύρος Τορνές, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Θα προβληθεί το πολυβραβευμένο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Χάππυ Νταίη (1976), τα Πέτρινα χρόνια (1985), η συγκλονιστική αληθινή ιστορία δύο πολιτικών κρατουμένων που ερωτεύτηκαν μέσα στη χούντα των συνταγματαρχών, καθώς και το Όλα είναι δρόμος (1998), η σπονδυλωτή ταινία που αφηγείται τον τρόπο με τον οποίο αντιδρούν τρεις άντρες στο πλέον κρίσιμο σημείο της ζωής τους.
Η Suzanne Ragondin έγραψε στη Liberation για τα Πέτρινα Χρόνια:
“Με τα Πέτρινα Χρόνια του Παντελή Βούλγαρη ξαναβρισκόμαστε μπροστά σε ένα έργο που μας θυμίζει μονομιάς ότι ο κινηματογράφος δεν είναι υποχρεωτικά διασκέδαση, ότι μπορεί να είναι μια συναρπαστική εμπειρία, η έκφραση μια ολικής εθνικής ταυτότητας. Αυτή την εποχή, ο κινηματογράφος ανασκαλεύει πολύ τις μνήμες. Είχαμε το Heimat, το Shoah, το Les Temps detruit, τα πολλαπλά επετειακά αφιερώματα , σε όλα τα Φεστιβάλ, πάνω στο θέμα του τέλους του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου… Τα Πέτρινα Χρόνια ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία. Η ταινία θυμίζει στο θεατή τι ήταν, στην Ελλάδα, τα χρόνια 1954-1974: δύο δεκαετίες, στη διάρκεια των οποίων σκληρά καθεστώτα διαδέχονταν το ένα το άλλο, μέχρι την πτώση των συνταγματαρχών. Σήμερα έχουν περάσει πάνω από δέκα χρόνια από την πτώση των συνταγματαρχών. Μπορούμε να ευχαριστήσουμε τον Βούλγαρη που βρήκε χρόνο να στοχαστεί”.
Ο Χρήστος Βακαλόπουλος έγραψε στο Σύγχρονο Κινηματογράφο για το Χάππυ Νταίη:
“Η μουσική της ταινίας Χάππυ Νταίη είναι ανησυχητική. Γνώριμα και απειλητικά. Τρομοκρατικά και τρομοκρατημένα, σπασμένα “εις τα εξ των συνετέθησαν”, τα αποσπάσματα που τη συνθέτουν (ή μάλλον την παράγουν μέσα από την αποσύνθεση τους), θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν “κομμάτια”. Το μουσικό σώμα που ανδρώθηκε στην περίοδο μετά τον εμφύλιο και εξασφάλισε τη συνοχή του αποκρύβοντας τη μη- συνοχή και τον κατακερματισμό του κοινωνικού σώματος, βρίσκεται ξαφνικά μπροστά σε μια τρομακτική (για αυτό και τρομοκρατημένη) επιχείρηση τεμαχισμού, αποσπασματοποίησης του, ραγίσματος”.
Ο Στράτος Κερσανίδης έγραψε στην Εποχή για το Όλα είναι δρόμος:
“Διαδρομές στη Βόρεια Ελλάδα. Διαδρομές στις ψυχές των ανθρώπων. Ένα εσωτερικό road movie, όπου οι στάσεις δεν είναι τα μοτέλ την Εθνικής Οδού, αλλά τα βλέμματα και οι ανάσες των ανθρώπων. Η σκηνοθεσία του Παντελή Βούλγαρη είναι απογειωτική, γιατί είναι μια σκηνοθεσία ψυχής. Δεν καταφεύγει ούτε σε μεγαλοστομίες ούτε σε κάθε τρικ και εφέ για να εντυπωσιάσει. Το μόνο που χρησιμοποιεί, είναι τα ίδια μας τα υλικά: χώμα, νερό, σάρκα, μοναξιά, αγωνία”.
ΠΛΗΡΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Τιμή εισιτηρίου: 4 ευρώ (γενική είσοδος), 3 ευρώ (για τους κατόχους CineΚάρταF).
* Όλα τα παραπάνω αποσπάσματα πάρθηκαν από το βιβλίο για τον Παντελή Βούλγαρη του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το οποίο θα διατίθεται σε προσφορά στα 8,00€. Η προσφορά ισχύει μόνο κατά τη διάρκεια των προβολών του αφιερώματος [από Κυριακή 22 έως και Τρίτη 24/10] στο χώρο της Αποθήκης 1.