Του Γιάννη Σμοΐλη
Συναρπαστικές προσεγγίσεις του σινεμά των ειδών συνδυάζονται με καυστικά σχόλια για τα επώδυνα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα που ταλανίζουν τη σύγχρονη Ευρώπη, χαρακτηρολογικές σπουδές παρατάσσονται δίπλα σε αλληγορικά παραμύθια, χιούμορ και συγκίνηση εναλλάσσονται, ιστορίες για το σήμερα διαπλέκονται με ιστορίες για το χθες, το αύριο και το πάντα, κι όλα αυτά μαζί φτιάχνουν έναν φιλμικό χάρτη απαραίτητο για κάθε ταξίδι στις γεωγραφίες της μοντέρνας σινέ-πραγματικότητας. Όλα αυτά, στις είκοσι νέες ελληνικές ταινίες, θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στο 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Γεννημένος 8η Μαρτίου

του Λυμπέρη Διονυσόπουλου
Σ’ έναν κόσμο όπου οι γυναίκες έχουν πάρει στα χέρια τους την εξουσία εκτελώντας όλο τον ανδρικό πληθυσμό, ένας φανατικός μισογύνης παλεύει να επιβιώσει. Ο Λυμπέρης Διονυσόπουλος σκηνοθετεί μια σαρδόνια δυστοπία για το «αδύναμο φύλο», που ενδέχεται τελικά να μην είναι αυτό που νομίζουμε.
Zizotek

του Βαρδή Μαρινάκη
Ένα εννιάχρονο αγόρι εγκαταλείπεται από τη μητέρα του σ’ ένα πανηγύρι, κοντά στα σύνορα Ελλάδας-Βουλγαρίας, και καταφεύγει στην κα-λύβα ενός ιδιότροπου μεσήλικα. Ο απομονωμένος άνδρας αρχικά δεν είναι πρόθυμος να προσφέρει καταφύγιο στο παιδί, αλλά σύντομα οι καταστάσεις θα τον κάνουν να αλλάξει γνώμη. Στη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του μετά το «Μαύρο λιβάδι» του 2009, ο Βαρδής Μαρινάκης σκηνοθετεί μια συγκινητική σπουδή πάνω στην ουσιαστική έννοια της οικογένειας, ανακαλύπτοντας την αγάπη και την τρυφερότητα στα πιο αναπάντεχα μέρη. Η ταινία έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι.
Δε θέλω να γίνω δυσάρεστος, αλλά πρέπει να μιλήσουμε για κάτι πολύ σοβαρό

του Γιώργου Γεωργόπουλου
Ένας νέος άνδρας, επιτυχημένος στη δουλειά του ως στέλεχος μεγάλης εταιρείας, μαθαίνει πως είναι φορέας ενός σεξουαλικά μεταδιδόμενου νοσήματος που προσβάλλει θανάσιμα μόνο τις γυναίκες. Για να γίνει δυνατή η δημιουργία εμβολίου, πρέπει να ανακαλύψει ποια από τις πρώην ερωτικές του συντρόφους τού μετέδωσε τον ιό. Ο Γιώργος Γεωργόπουλος σκηνοθετεί μια σαρδόνια παραβολή πάνω στις σύγχρονες σχέσεις των φύλων, γεμάτη καυστικό μαύρο χιούμορ, σε σενάριο το οποίο συνυπογράφει μαζί με τη γνωστή συγγραφέα Μαρία Φακίνου. Το φιλμ εκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Όστιν, στο Τέξας.
Common Birds

των Silvia Maglioni και Graeme Thomson
Ετοιμαστείτε για μια πρωτότυπη οικολογική αλληγορία βασισμένη στους Όρνιθες του Αριστοφάνη, που υπενθυμίζει την ανάγκη δημιουργίας μιας αρμονικής σχέσης με το φυσικό περιβάλλον. Το «Common Birds» των Silvia Maglioni και Graeme Thomson αφηγείται την ιστορία δύο νέων, του Τάσου και του Κώστα, που επιχειρούν να αποδράσουν απ’ το αστικό τοπίο και εγκαθίστανται στο βασίλειο των πουλιών, μέσα σ’ ένα αρχαίο δάσος. Οδηγός τους μέσα στα μυστήρια αυτού του άλλου κόσμου θα γίνει μια γυναίκα πουλί.
Δεν ακούμε τα τραγούδια

του Τάκη Παπαναστασίου
Ένα παντρεμένο ζευγάρι προσκαλεί στο σπίτι του έναν νεαρό, όμορφο άνδρα για να περάσει το βράδυ μαζί τους. Μέσα σε μια ατμόσφαιρα που περιλαμβάνει τη ζωγραφική του Ντιμπιφέ, τον Έλβις Πρίσλεϊ, τη Μαρλένε Ντίτριχ, κιμονό, γουέστερν και… καμένα κοτόπουλα, δύο άνθρωποι που κάποτε υπήρξαν τρελά ερωτευμένοι επανεξετάζουν τη σχέση τους και τη ζωή τους. Ο Τάκης Παπαναστασίου μας παρουσιάζει την τωρινή τους κατάσταση: σχεδόν ικανοποιημένοι, σχεδόν ευτυχισμένοι, σχεδόν γενικά.
Περσεφόνη

του Κώστα Αθουσάκη
Έχοντας περάσει από το 72ο Φεστιβάλ των Καννών, όπου ένα μέρος της προβλήθηκε ως work in progress στο πλαίσιο του τμήματος της Αγοράς «Thessaloniki Goes to Cannes», το νέο φιλμ του Κώστα Αθουσάκη εκμοντερνίζει θαρραλέα τον αρχαίο μύθο της αρπαγής της Περσεφόνης. Με Γιαπωνέζες στον ρόλο του Χορού, ρομαντική διάθεση και πνεύμα ανατροπής, η «Περσεφόνη» θολώνει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, καθώς τα μέλη της οικογένειας του ξενώνα Persephone αισθάνονται να ταυτίζονται με τη μοίρα των ηρώων του μύθου.
Cosmic Candy

της Ρηνιώς Δραγασάκη
Όταν ο πατέρας της δεκάχρονης γειτόνισσάς της εξαφανίζεται κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, η Άννα αναγκάζεται να πάρει το μικρό κορίτσι υπό την προστασία της. Προσπαθώντας να αντεπεξέλθει στον νέο της ρόλο, θα πρέπει ταυτόχρονα να διαχειριστεί μια πιθανή απόλυση κι έναν έρωτα που έρχεται αναπάντεχα –και για πρώτη φορά– στη ζωή της. Με το «Cosmic Candy» (που έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Fantastic Fest του Τέξας), η Ρηνιώ Δραγασάκη, με την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της, μας προσκαλεί σ’ έναν εναλλακτικό κινηματογραφικό κόσμο που βρίσκεται υπό την επήρεια τεράστιων ποσοτήτων απ’ την «εκρηκτική» καραμέλα Κόσμικ Κάντι! Στις αίθουσες το 2020 από τη Weird Wave.
Το θολάμι

του Βασίλη Νούλα
Βασισμένο στο ομώνυμο διήγημα του Νίκου Κάσδαγλη, το «Θολάμι» του Βασίλη Νούλ ακολουθεί την ταραχώδη διαδρομή της Δέσποινας, μέλους παράνομης τρομοκρατικής οργάνωσης, στο κέντρο της πόλης, όπου προσπαθεί να κρατηθεί, όπως μπορεί, στη ζωή αφού έχει διαπράξει έναν φόνο. Μέσα από τα μάτια της, βλέπουμε μια άλλη Αθήνα, σκοτεινής αλλά μεγαλοπρεπης ομορφιάς, όπου κι εκείνη ψάχνει για αίσιο τέλος στην υπαρξιακή της περιπέτεια
Μολύβι Μαχαίρι Σκυτάλη

του Κωνσταντίνου Κακογιάννη
Τέσσερις συγκάτοικοι στο Βερολίνο αναζητούν νόημα και ταυτότητα. Ξεχασμένοι άρρωστοι θεοί, σε ένα σχεδόν παράλληλο σύμπαν, προσπαθούν να πολεμήσουν την αδικία. Μπορούν οι άνθρωποι να συμπορευτούν με τα τραυματισμένα ιδανικά τους; Μπορεί η αναζήτηση της προσωπικής αλήθειας να συμβαδίσει με την κοινωνική δικαιοσύνη; Ο Κωνσταντίνος Κακο-γιάννης υπογράφει μια μαύρη κβαντική κωμωδία, καλοσυνάτης αισιοδοξίας, για έναν κόσμο που αναζητά νόημα και ταυτότητα, παλεύοντας διαρκώς με τη ματαίωση.
Entwined

του Μίνωα Νικολακάκη
Άρτι αφιχθείσα από το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο, όπου και πραγματοποίησε την πρεμιέρα της, η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Μίνωα Νικολακάκη αφηγείται την ιστορία του Πάνου, ενός νεαρού γιατρού που μετακομίζει σ’ ένα απομακρυσμένο χωριό για να κάνει το αγροτικό του. Εκεί θα ερωτευτεί μια κοπέλα που πάσχει από μια παράξενη ασθένεια, η οποία κάνει το δέρμα της να μοιάζει με φλοιό δέντρου. Μια μυστηριακή αλληγορία που φλερτάρει με το σινεμά του Φανταστικού, φέρνοντας στην επιφάνεια τον αιώνιο διχασμό της ανθρώπινης ψυχής ανάμεσα στον ορθολογισμό και τη μεταφυσική πίστη, την επιστημονική αλήθεια και τη μαγεία. Μια μάχη μεταξύ αντιθέτων που κάθε ερωτευμένος έχει βιώσει, ακόμα και χωρίς να το συνειδητοποιεί.
Εξορία

του Βασίλη Μαζωμένου
Ο Άρης πασχίζει να εγκαταλείψει τη χώρα μέσα σε μια βάρκα. Καταφέρνει να γλιτώσει από τον πνιγμό, αλλά με την επιστροφή του ρίχνεται σ’ έναν αγώνα επιβίωσης που θα τον φέρει στα όρια της ανθρώπινης αντοχής. Αναγκάζεται να κλέψει, να γίνει σκλάβος, μέχρι και να σκοτώσει. Διότι για όποιον βρίσκεται εκτός Συστήματος, η τρέχουσα ηθική γίνεται μια περιττή πολυτέλεια. Ο Βασίλης Μαζωμένος εξετάζει όλες τις πλευρές της έννοιας της «εξορίας», χαρίζοντάς μας ένα αιχμηρά επίκαιρο κοινωνικό δράμα, που συνδυάζει επιδέξια υπερρεαλιστικές πινελιές και μαύρο χιούμορ.
@9: Στα εννιά

του Άγγελου Σπάρταλη
Ένα εννιάχρονο κορίτσι-φάντασμα στοιχειώνει τα σπίτια που έχουν κατασχέσει τράπεζες και ταλαιπωρεί μεσίτες και νέους αγοραστές, ώσπου ένα ερωτευμένο ζευγάρι θα προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί το μικρό φάντασμα προς όφελός του. Η ταινία του Άγγελου Σπάρταλη «@9: Στα εννιά» θα μας δείξει τον τρόπο με τον οποίο αστικός μύθος και πραγματικότητα ενώνονται σ’ ένα μοντέρνο παραμύθι για τα «δαιμόνια» της εποχής της κρίσης.
Ο πύραυλος

του Στέφανου Σιταρά
Ένας μυθομανής νεαρός άνδρας προσπαθεί να πείσει τους φίλους του για την ύπαρξη ενός απόρρητου πυραύλου, για την οποία υποτίθεται πως μόνο εκείνος γνωρίζει λεπτομέρειες. Ο Στέφανος Σιταράς σκηνοθετεί την ιστορία μιας παρέας φίλων που περνούν μαζί την τελευταία νύχτα του καλοκαιριού και, παράλληλα, υπερασπίζεται την ανάγκη πίστης στα καθαγιασμένα ψέματα που μας φέρνουν κοντά. Ένα εκ των οποίων είναι και το ίδιο το σινεμά. Στις αίθουσες το 2020 από τη Feelgood.
Η ανάκριση

του Παναγιώτη Πορτοκαλάκη
Το μυθιστόρημα Η ανάκριση, του συγγραφέα και δημοσιογράφου Ηλία Μαγκλίνη, δίνει στον σκηνοθέτη, Παναγιώτη Πορτοκαλάκη, την πρώτη ύλη για τη δημιουργία μιας ταινίας εσωτερικής αναζήτησης πάνω στον τρόπο με τον οποίο το παρελθόν γίνεται φυλακή του παρόντος. Οι μαύρες σελίδες της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας, η ακόμα ανοιχτή πληγή των χρόνων της δικτατορίας, γίνονται το φόντο ενός υπαρξιακού θρίλερ, ψυχαναλυτικών προεκτάσεων, για μια «τραυματισμένη» κόρη που προσπαθεί να γιατρευτεί απ’ τις εμμονές της, φέρνοντας τον ταλαιπωρημένο πατέρα της αντιμέτωπο με τον άνθρωπο που τον βασάνιζε κατά τη διάρκεια της Χούντας.
Πολιορκία στην οδό Λίπερτη

του Σταύρου Παμπαλλή
Η Κύπρος της οικονομικής κρίσης δεν υπήρξε ένα ιδιαίτερα φιλόξενο μέρος για να ζει κανείς. Ήταν ένας τόπος για τον οποίο ίσχυαν απόλυ-τα όλα όσα γράφει ο Νάνος Βαλαωρίτης στο σπουδαίο ποίημά του «Κατάσταση πολιορκίας». Για μια τέτοια κατάσταση, πολιτικής, κοινωνικής, οικονομικής και ψυχολογικής ασφυξίας μάς μιλά ο Σταύρος Παμπαλλής στην ταινία του «Πολιορκία στην οδό Λίπερτη», καταγράφοντας τις αγωνιώδεις προσπάθειες μιας οικογένειας να σώσει το μόνο πράγμα που της έχει απομείνει για να χάσει: το σπίτι της.
Winona

του Αλέξανδρου Βούλγαρη
Η πέμπτη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη και μουσικού Αλέξανδρου Βούλγαρη (The Boy) μας συστήνει τέσσερις γυναίκες που πηγαίνουν σε μια όμορφη παραλία για να απολαύσουν τον ήλιο και τη θάλασσα. Γυρισμένη «μερακλίδικα», με φιλμ 16mm, η «Winona» αιχμαλωτίζει στον φακό της τον αισθησιασμό που ρέει άφθονος απ’ τον εξπρεσιονιστικό συνδυασμό φωτός, νερών και νεαρής σάρκας, καλώντας μας να ανακαλύψουμε τα μυστικά που κρύβονται πίσω από, φαινομενικά, ανέμελα παιχνίδια. Το 72ο Φεστιβάλ των Καννών πήρε ήδη μια γεύση της «Winona», αφού η ταινία συμμετείχε στο τμήμα της Αγοράς «Thessaloniki Goes to Cannes» ως work in progress. Ανυπομονούμε κι εμείς για μια… βουτιά. Η ταινία έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βαρσοβίας. Στις αίθουσες το 2020 από τη Weird Wave.
Απόστρατος

του Ζαχαρία Μαυροειδή
Ο Ζαχαρίας Μαυροειδής επιστρέφει στα κινηματογραφικά πράγματα, οκτώ χρόνια μετά τον «Ξεναγό», με μια ταινία πάνω στις πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα των τελευταίων ετών. Ήρωας του νέου του φιλμ (που, επίσης, παρουσιάστηκε στο «Thessaloniki Goes to Cannes») ο Άρης, επιχειρηματίας που αντιμετωπίζει τον κίνδυνο της χρεοκοπίας. Θα μετακομίσει στο σπίτι του παππού του, απόστρατου αξιωματικού του ελληνικού στρατού που έχει πεθάνει, και θα ταυτιστεί μαζί του. Γεμάτος αιχμηρούς συμβολισμούς για μια εποχή που υποφέρει από την έλλειψη ηρώων, ο «Απόστρατος» εξετάζει σκωπτικά τα κυρίαρχα αφηγήματα της κρίσης.
Meltem

του Βασίλη Δογάνη
Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του (ήδη αναγνωρισμένου για τα μικρού μήκους φιλμ του) Βασίλη Δογάνη αφηγείται την ιστορία μιας νεαρής Γαλλίδας ελληνικής καταγωγής, η οποία επιστρέφει στη Λέσβο για να κληρονομήσει το εξοχικό σπίτι της μητέρας της, που πέθανε πρόσφατα. Εκεί θα την ακολουθήσουν δύο γάλλοι συμφοιτητές της, με τους οποίους σκοπεύει να ανοίξει μια επιχείρηση, χρησιμοποιώντας τα χρήματα από την πώληση του σπιτιού. Το «Meltem», συμπαραγωγή Ελλάδας και Γαλλίας, παίζεται στις γαλλικές αίθουσες από τον Μάρτιο, εισπράττοντας εγκωμιαστικότατες κριτικές από τον Τύπο. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου.
Αύριο περνάω απέναντι

της Sepideh Farsi
Συμπαραγωγή Ελλάδας, Γαλλίας, Ολλανδίας και Βελγίου, το «Αύριο περνάω απέναντι» της Sepideh Farsi μιλά για τη σχέση δύο ανθρώπων που οι ζωές τους διασταυρώνονται υπό αντίξοες συνθήκες. Μια ελληνίδα αστυνομικός που μετατίθεται στη Λέσβο κι ένας σύρος πρόσφυγας που αναζητά καταφύγιο στο νησί ενώνουν για λίγο τις μοναξιές τους και ο τρόπος που βλέπουν τον κόσμο αλλάζει. Μια τρυφερή ιστορία για τη ζωτικής σημασίας ανάγκη συνάντησης του Άλλου, που υπερβαίνει σύνορα, όρια και απαγορεύσεις.
To θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών

του Σύλλα Τζουμέρκα
Μια αστυνομικός και μια εργάτρια σε εργοστάσιο παραγωγής χελιών θα δουν τις ζωές τους να συναντιούνται αναπάντεχα, όταν μια μυστηριώδης αυτοκτονία θα ταράξει τα λιμνάζοντα ύδατα της μικρής πόλης στην οποία μένουν, πυροδοτώντας μια σειρά από βίαια γεγονότα. Ο Σύλλας Τζουμέρκας επιστρέφει, μετά τη «Χώρα προέλευσης» και την «Έκρηξη», με μια
συναρπαστική ταινία που συνδυάζει το δράμα χαρακτήρων και το κοινωνικοπολιτικό σχόλιο, το οποίο έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του στο τελευταίο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου. Ώρα να πιστέψουμε στο θαύμα. Στις αίθουσες στις 21 Νοεμβρίου από τη StraDa Films.