Συνέντευξη στην Αγγελική Στελλάκη
Η ηθοποιός Κάτια Γκουλιώνη (Ακίνητο Ποτάμι, Σύμπτωμα, Πολυξένη, Ευτυχία) είναι η φετινή ambassador της Αγοράς του 61ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Από τη θέση αυτή θα εκπροσωπήσει τις δράσεις της Αγοράς, η οποία έχει το βλέμμα στραμμένο στις ταινίες του μέλλοντος: στα πρότζεκτ που δεν θα αργήσουν να προβληθούν σε αίθουσες και σε κινηματογραφικά φεστιβάλ, αποσπώντας βραβεία και εισπράττοντας αγάπη από το σινεφίλ κοινό.
Ποια ήταν η πρώτη σου κινηματογραφική εμπειρία;
Το Μέσα στο Δάσος, σε σκηνοθεσία Άγγελου Φραντζή, το 2007. Το συνεργείο αποτελούταν από οκτώ άτομα, μαζί με τους ηθοποιούς. Ήταν μια φανταστική εμπειρία, ένα πρότζεκτ όπου ένιωθες ότι κάθε κινηματογραφική ειδικότητα βρισκόταν δίπλα σου ανά πάσα στιγμή. Λειτουργούσαμε ως μια ομάδα και μπορούσες να κατανοήσεις όλα όσα συμβαίνουν σε ένα κινηματογραφικό γύρισμα.
Ποια ήταν η πρώτη σου εμπειρία από την Αγορά του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης;
Ήταν με το Ακίνητο Ποτάμι στο Crossroads Co-Production Forum της Αγοράς. Σε μια περίοδο που, λόγω κρίσης, όλοι οι συνεργάτες αγωνιούσαν για το μέλλον του πρότζεκτ, δόθηκε η ευκαιρία, μέσω της Αγοράς, να προχωρήσει η ταινία και να βρεθεί συμπαραγωγός. Το πρότζεκτ πήρε μπρος και έγινε πραγματικότητα, ενώ απέσπασε το βραβείο 2|35, το οποίο εξασφαλίζει το post-production και συμβουλευτικές υπηρεσίες από τη γαλλική συμβουλευτική εταιρεία INITIATIVE FILM. Παράλληλα, είχαμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε το πρότζεκτ στη δράση Thessaloniki Goes to Cannes. Αν έπρεπε να το συνοψίσω σε μια πρόταση, θα έλεγα ότι με τη συμμετοχή του πρότζεκτ στην Αγορά βρέθηκε ένα δίκτυο υποστήριξης. Αυτή ακριβώς είναι και η ουσία της Αγοράς: η δικτύωση μέσω του Φεστιβάλ για να βρεθούν παραγωγοί, για να ολοκληρωθεί η ανάπτυξη και, αργότερα, το post-production μιας ταινίας. Πολύτιμη ήταν επίσης η στήριξη της Αγοράς και στο Σύμπτωμα, το οποίο συμμετείχε στα Works in Progress.
Τι σημαίνει για σένα ο ρόλος της ambassador της Αγοράς του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης;
Πολλοί δεν γνωρίζουν την Αγορά, το πιο δυναμικό και σημαντικό κομμάτι του Φεστιβάλ. Για όλες τις ειδικότητες -και για τη δική μου ως ηθοποιού- η Αγορά αποτελεί μια προστατευτική ομπρέλα για τις ταινίες, ήδη από το πολύ αρχικό στάδιο μέχρι τη στιγμή που θα προβληθούν στις αίθουσες και στα φεστιβάλ. Αυτή η στήριξη δεν αφορά αποκλειστικά τους ανθρώπους του σινεμά, αλλά και το κοινό, το οποίο θα συναντήσει αυτές τις ταινίες στις αίθουσες. Όταν ένα πρότζεκτ συμμετέχει στην Αγορά, νιώθεις ότι ξεκινάει μια ταινία, ότι η Αγορά πυροδοτεί μια διαδικασία. Εάν δεν υπήρχε η Αγορά, πολλά πρότζεκτ δεν θα ολοκληρώνονταν ή δεν θα προχωρούσαν με αυτόν τον τρόπο.
Σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία πώς βλέπεις το μέλλον του ελληνικού σινεμά;
Το ελληνικό σινεμά έχει έρθει αντιμέτωπο με δύσκολες καταστάσεις. Στη διάρκεια της κρίσης, όταν ο Ορέστης Ανδρεαδάκης ανέλαβε τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ, θυμάμαι ότι έπαιρνε έναν προς έναν τους δημιουργούς για να μάθει τι γίνεται με τις ταινίες, για να τους βοηθήσει, για να γίνει ό,τι ήταν δυνατό προκειμένου να παρουσιαστούν οι ταινίες στο Φεστιβάλ. Με όλα όσα συμβαίνουν αυτή τη στιγμή η κατάσταση είναι δύσκολη, αλλά αν δεν εξασφαλίσουμε μία αίσθηση συνέχειας, χωρίς ένα δίχτυ προστασίας, δεν θα έχουμε ταινίες. Αυτό θα ήταν για όλους, δημιουργούς και κοινό, ένα τεράστιο πλήγμα. Επιβάλλεται περισσότερο παρά ποτέ να προστατευθεί το σινεμά και να υπάρξει συνέχεια. Γι’ αυτό και φέτος η Αγορά ενδυναμώνει τις δράσεις της, παρουσιάζοντας, για παράδειγμα, το πρόγραμμα Meet the Future, στο οποίο διευθυντές φωτογραφίας θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους σε ένα δίκτυο επαγγελματιών. Θα ήθελα, επίσης, να σημειώσω ότι είναι σημαντικό το γεγονός ότι στα πρότζεκτ που παρουσιάζονται έχει κρατηθεί η αναλογία γυναικείας και ανδρικής ματιάς.
*Photo Credits: Κώστας Χατζάκης